• Data: 2024-06-03 • Autor: Wioleta Biel
Chciałbym rozszerzyć działalność gospodarczą o pośrednictwo w sprzedaży towarów i usług i interesują mnie kody PKD. Działalność ta polegałaby na pozyskiwaniu klientów w imieniu producenta, którzy chcieliby zakupić systemy zabezpieczeń drzwi w postaci wkładek zamkowych, kluczy do tych zamków itp. oraz same drzwi. Czyli chodzi o sprzedaż gotowych wyrobów producenta w jego imieniu i na jego rzecz na zasadzie np. agencji, akwizycji, pośrednictwa, przedstawiciela handlowego, inaczej handlowca itp., od której to sprzedaży otrzymywałbym prowizję. Do jakiej pozycji PKD należałoby przypisać taką działalność?
Rozumiem, że zastosowanie będzie miał poniżej zacytowany przepis:
„Art. 765. [Umowa komisu]
Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym.”
Zobacz też: Sklep prowadzący skup i sprzedaż dzieł sztuki
Poniżej przedstawiam listę kodów PKD które dotyczą sprawy wraz z ich omówienie.
Podklasa ta obejmuje:
Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną dowolnych towarów w dowolny sposób, która nie została zaliczona do żadnej z poprzednich podklas:
Podklasa ta nie obejmuje: sprzedaży detalicznej prowadzonej na aukcjach internetowych, sklasyfikowanych w 47.91.Z.
Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną:
Dodatkowo proszę zauważyć, iż kody te regulują sprzedaż detaliczną. Jeżeli handel jest hurtowy, wtedy dodatkowo właściwym kodem jest:
Podklasa ta obejmuje wyspecjalizowaną sprzedaż hurtową:
W mojej opinii powinien Pan również rozważyć dodanie usług marketingowych – pozyskiwanie klientów poprzez promocję produktów oraz rozpowszechnianie marki producenta towaru. Takie działania mieszczą się w kodzie PKD 73.11.Z – działalność agencji reklamowych.
Podklasa ta obejmuje:
Dodatkowo proszę się jeszcze zastanowić nad numerem 82.19.Z czy 82.30.Z (poniżej wyjaśnienie).
Podklasa ta (czyli 73.11.Z) nie obejmuje:
Przeczytaj też: Sprzedaż pośrednia
Równocześnie pragnę wskazać, iż organy takie jak GUS mogą mieć inne zdanie na temat właściwych kodów PKD. Powyżej wskazane kody zostały wyselekcjonowane zgodnie z moją wiedzą i najwyższą starannością, jednak w dużej części jest to decyzja uznaniowa organu. Zatem nie można wykluczyć, iż organ podważy właściwość wskazanych kodów. Dlatego może warto zastanowić się nad wystąpieniem z wnioskiem o wydanie interpretacji w Państwa sytuacji. Pomocą służy Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, którego rolą jest udzielanie informacji (na piśmie) w kwestii rozmaitych klasyfikacji statystycznych (PKD, PKWiU, KŚT czy PKOB). W celu otrzymania wyjaśnienia na temat prawidłowego PKD należy złożyć wniosek na piśmie, w którym dokładnie opisane są:
Aby uzyskać informacje, należy uiścić stosowną opłatę – od 50 do 300 zł, w zależności od liczby nadanych kodów klasyfikacyjnych. Na rozpatrzenie wniosku zwykle należy oczekiwać 30 dni – choć czas ten może zostać wydłużony do 60 dni.
Odpowiedni dobór kodów PKD jest kluczowy dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej związanej z pośrednictwem w sprzedaży towarów i usług. Przedstawione kody PKD, takie jak 46.73.Z, 47.99.Z oraz 73.11.Z, obejmują różnorodne aspekty działalności pośredniczej, od sprzedaży hurtowej i detalicznej po usługi marketingowe. Dokładne dopasowanie kodu PKD do specyfiki działalności zapewnia zgodność z przepisami i sprawne funkcjonowanie firmy.
Oferujemy profesjonalne porady prawne online oraz przygotowanie wszelkiego rodzaju pism prawnych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów, zapewniając szybkie i rzetelne wsparcie w każdej sprawie. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.
1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Wioleta Biel
Absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej oraz Studiów Podyplomowych z zakresu prawa podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim. Licencjonowany doradca podatkowy (nr 12310). Od 6 lat związana z doradztwem biznesowym dla największych spółek w Polsce. Doradza w zakresie prawa podatkowego, prawa spółek handlowych oraz prawa gospodarczego. Specjalizuje się w podatkach dochodowych, międzynarodowej optymalizacji podatkowej, planowaniu podatkowym oraz bieżącej obsłudze korporacyjnej spółek prawa handlowego. Na swoim koncie ma liczne publikacje z zakresu zarówno polskiego, jak i zagranicznego systemu podatkowego. Pracuje w języku polskim i angielskim.
Zapytaj prawnika