• Autor: Katarzyna Siwiec
Rejestrowałam spółkę z o.o. z wykorzystaniem w systemie s24. Na etapie wypełniania wniosku do KRS nie można było w systemie S24 podać, iż dwie osoby są członkami zarządu, a system nie pozwalał wysłać wniosku bez wskazania prezesa zarządu. W związku z czym jednego ze wspólników podano jako prezesa zarządu, by móc przesłać wniosek. Jednak w umowie spółki znajduje się zapis, iż zarządzie jest dwóch członków i nie ma prezesa. Po opłacaniu elektronicznym i wysłaniu wniosku do KRS otrzymaliśmy informację o zwrocie wniosku, w związku z rozbieżnością pomiędzy umowa spółki a wnioskiem do KRS. Naszym zamiarem był zarząd spółki bez prezesa, a jedynie z dwoma członkami. W jaki sposób należy postąpić w zaistniałej sytuacji? W systemie S24 nie można poprawić wniosku do KRS ani wysłać go ponownie. Czy można złożyć poprawny wniosek w wersji papierowej, czy dołączyć jakieś wyjaśnienie? Co z wniesioną opłatą?
Z opisanego przez Panią stanu faktycznego wynika, że sąd zwrócił wniosek z uwagi na błędne wypełnienie formularza (wskazanie, że jeden z członków zarządu pełni rolę prezesa zarządu pomimo, że zgodnie z umową funkcji tej mu nie przyznano).
Kwestie związane ze składaniem wniosków o rejestrację i usuwaniem braków tych wniosków reguluje ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym. Art. 19 ust. 3 tej ustawy stanowi, że „wniosek złożony z naruszeniem przepisu ust. 2 (przepis ten dotyczy wniosku składanego na formularzu udostępnionym w systemie teleinformatycznym) lub nieprawidłowo wypełniony podlega zwróceniu, bez wzywania do uzupełnienia braków”. Przepisu art. 1301 Kodeksu postępowania cywilnego nie stosuje się.
Z informacji Pani wynika, że sprawa jest właśnie na tym etapie, tj. referendarz postanowieniem zarządził zwrot wniosku.
Zobacz też: Oddalenie wniosku KRS co dalej
Rozwiązaniem Pani problemu jest regulacja art. 19 ust. 4 ustawy, który stanowi, iż „w razie zwrócenia wniosku zgodnie z ust. 3 może on być ponownie złożony w terminie 7 dni od daty doręczenia zarządzenia o zwrocie. Jeżeli wniosek ponownie złożony nie jest dotknięty brakami, wywołuje skutek od daty pierwotnego wniesienia. Skutek taki nie następuje w razie kolejnego zwrotu wniosku, chyba że zwrot nastąpił na skutek braków uprzednio niewskazanych”.
Tak więc ma Pani 7 dni od dnia odbioru postanowienia na uzupełnienie braków, czyli złożenie poprawnie wypełnionego formularza.
Od razu wyjaśnię, że rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie trybu zakładania konta w systemie teleinformatycznym, sposobu korzystania z systemu teleinformatycznego i podejmowania w nim czynności związanych z zawiązaniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przy wykorzystaniu wzorca umowy oraz wymagań dotyczących podpisu elektronicznego nie zwiera w tym względzie żadnych szczególnych rozwiązań.
Przeczytaj też: Zmiana prezesa zarządu w spółce z o.o. S24
Ponieważ system rejestracji elektronicznej nie zawiera opcji poprawienia błędów, jeśli popełni się błąd podczas rejestracji spółki w systemie teleinformatycznym, błędy można poprawić tylko drogą tradycyjną, czyli po prostu w formie papierowej.
Do sądu najlepiej napisać pismo przewodnie z powołaniem się na sygnaturę akt nadanych przez sąd , w którym napisze Pani, dlaczego został popełniony błąd, i wyprostuje Pani ów błąd papierowo.
Ponieważ przepis art. 19 ust 4 stanowi, że wniosek złożony ponownie w terminie 7 dni wywołuje skutek od daty pierwotnego wniesienia, oznacza to, że opłata wniesiona przez Panią zostanie wykorzystana przez sąd do rejestracji wniosku.
Gdyby zaś nie skorygowała Pani złożonego wniosku w terminie 7 dni, to wówczas opłata ta zostałaby Pani zwrócona, nie podlegałaby zwrotowi jedynie wówczas, gdy sąd by wniosek oddalił, bo tak stanowi art. 52 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Katarzyna Siwiec
Radca prawny, absolwentka wydziału prawa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 17 lat pracująca w zawodzie prawnika i udzielająca porad prawnych, od 2010 roku prowadzi własną kancelarię. Specjalizuje się w obsłudze prawnej zarówno przedsiębiorców z różnych branż, jak i osób fizycznych.
Zapytaj prawnika