Jak legalnie wypłacić wynagrodzenie w spółce dotowanej przez gminę?

• Data: 2025-04-06 • Autor: Marta Słomka

Prowadzę klub malucha na 30 dzieci. 100% miejsc zostało oddane miastu Warszawa i otrzymuję za to dotację z gminy w wysokości 1500 zł na dziecko na miesiąc. Nie mogę brać dodatkowych dzieci prywatnie, więc to jest mój jedyny dochód. Działalność prowadzę w formie spółki z o.o. Jestem właścicielem, prezesem i kierownikiem w jednym. W sumie to nawet i konserwatorem, i opiekunką. Ponieważ koszty bardzo wzrosły w ostatnim czasie, a pieniądze które otrzymuję od miasta, ledwo starczają, nie stać mnie dłużej na zatrudnianie siebie jako pracownika przez UOP. Chciałam więc zapytać, czy z takiej dotacji mogę pobierać wynagrodzenie jako członek zarządu i wypłacić sobie dywidendę na koniec roku np. z kapitału zapasowego, na który do tej pory odkładane były zyski spółki? Oczywiście wiem, że dywidenda tylko z wysokości uzyskanego zysku z lat poprzednich minus straty. W jaki sposób właściciel spółki może uzyskać dochód z działalności, która jest w pełni dotowana?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Jak legalnie wypłacić wynagrodzenie w spółce dotowanej przez gminę?

Dotacje na klub dziecięcy

W pierwszej kolejności wskazuję, że dotację, jaką Pani otrzymuje, reguluje art. 60 ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3. Jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne prowadzące żłobek lub klub dziecięcy lub zatrudniające dziennych opiekunów oraz osoby prowadzące działalność dziennych opiekunów na własny rachunek mogą otrzymać na dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym albo przez dziennego opiekuna dotację celową z budżetu gminy. Przepis wyraźnie więc wskazuje, iż dotacja przysługuje na każde dziecko objęte opieką żłobka lub klubu dziecięcego oraz dziennego opiekuna.

Zgodnie z ust. 2 komentowanego artykułu „wysokość i zasady ustalania oraz rozliczania przedmiotowej dotacji celowej, w tym kategorie dzieci, na które przyznawana jest dotacja, określa rada gminy w drodze uchwały”.

Zgodnie z powyższym zadaniem uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest określenie wysokości należnej dotacji oraz zasad jej ustalania. Wysokość dotacji celowej może zostać określona przez wskazanie konkretnej kwoty, procentu określonego wskaźnika lub innego algorytmu jej ustalania. W każdym przypadku regulacja ta musi być precyzyjna, jasna i zrozumiała.

Zgodnie z uchwałą RIO w Katowicach z 28.5.2020 r. (233/XII/2020) konsekwencją ograniczenia treści uchwały rady gminy wyłącznie do regulacji kwestii z art. 60 ust. 2 ustawy jest to, że pozostałe treści stosunków prawnych między gminą i beneficjentami dotacji celowej nie są już uściślane w drodze stanowienia prawa przez radę gminy. Ulegają natomiast konkretyzacji w indywidualnych umowach o dotację celową jako umowach z art. 250 ustawy o finansach publicznych zawartych z uwzględnieniem art. 60 ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3, wydanej w granicach upoważnienia ustawowego.

Uchwała powinna wskazywać zasady ustalania dotacji, a zatem normy postępowania w sprawie jej przyznania. W szczególności więc uchwała powinna określać dane, które powinien zawierać wniosek o przyznanie dotacji; termin składania wniosków; okres, na który dotacja jest przyznawana, oraz termin jej przekazywania podmiotom prowadzącym żłobki lub kluby dziecięce oraz dziennym opiekunom, a także powinna wskazywać zasady rozliczania dotacji. Oznacza to w szczególności, że rada gminy powinna określić sposób przekazywania dotacji podmiotom prowadzącym żłobki, kluby dziecięce i dziennym opiekunom, a zatem np. tryb wypłacania środków objętych dotacją wraz ze wskazaniem terminów jego dokonania.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Dotacje celowe

Finalnie co do kwestii dotacji celowej.

Każdy kwalifikowany wydatek musi stanowić przejaw realizowania przez dotowany podmiot funkcji opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, nie może stanowić kosztu związanego z ogólną działalnością podmiotu, która nie podlegała dotacji celowej.

Wydatek kwalifikowany musi w sposób bezpośredni być związany z pobytem dziecka w żłobku oraz trafiać sposób bezpośredni do beneficjenta dotacji, jakim – zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 mają być dzieci objęte opieką w żłobku – stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego Wyrok z dnia 29 maja 2020 r., sygn. akt I GSK 1762/19.

Mając to na względzie, stwierdzić należy, że dotacja musi być wydatkowana przeznaczeniem w rozumieniu art. 252 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Dodatkowo, w ślad za treścią przepisu, podmioty, o których mowa w art. 8 ust. 1, prowadzące żłobek lub klub dziecięcy, lub zatrudniające dziennych opiekunów mogą otrzymać na każde dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym, lub przez dziennego opiekuna dotację celową z budżetu gminy.

Z przepisu tego wprost wynika, że dotacja przyznawana określonym w ustawie podmiotom z tytułu sprawowania opieki nad dziećmi (do trzech lat) jest dotacją celową. Ma to kluczowe znaczenie dla oceny kwalifikowalności wydatku.

Dotacja celowa, w odróżnieniu od dotacji podmiotowej, służy bowiem dofinansowaniu realizacji określonego zadania publicznego przekazanego jej beneficjentowi (art. 127 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych), nie zaś współfinansowaniu działalności podmiotu realizującego te zadania, co jest typowe dla dotacji podmiotowej. Zgodnie z art. 220 ustawy o finansach publicznych dotacja celowa to forma wydatków budżetowych stanowiących pomoc finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego lub przekazywanych innym podmiotom z przeznaczeniem na sfinansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych związanych z działalnością danej jednostki samorządu terytorialnego.

Są to zadania określone w art. 10 ustawy o opiece, zgodnie z którym „do zadań żłobka i klubu dziecięcego należy w szczególności:

1) zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;

2) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;

3) prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka”.

Powyższe rozważania prowadzą do wniosku, że już samo brzmienie art. 60 ust. 1 ustawy o opiece wskazuje na rodzaj wydatków, jakie mogą być finansowane z dotacji. Niewątpliwie wiązać się one muszą bezpośrednio z dzieckiem objętym opieką, na co wskazuje sformułowanie „mogą otrzymać na każde dziecko (…) dotację celową z budżetu gminy”.

Przepis precyzuje rodzaj wydatków, a ustawodawca nie upoważnił gminy do określenia rodzaju wydatków, sam je charakteryzując w ustawie. Przepis ten nie przewiduje możliwości przekazania dotacji np. na działalność żłobka i klubu dziecięcego. W zestawieniu jednak z charakterem dotacji celowej opisanym powyżej oraz z katalogiem zadań zawartym w art. 10 ustawy o opiece, należy zdecydowanie podkreślić ścisły związek dotacji z opieką nad dziećmi.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Wynagrodzenie dla dyrektora

Taki związek nie istnieje w przypadku wynagrodzenia, z tytułu bycia członkiem zarządu spółki będącej podmiotem prowadzącym żłobek oraz wypłaty dywidendy. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 maja 2020 r., sygn. akt I GSK 1762/19, wskazał, że fakt, iż ustawodawca zdecydował, że podmiotom prowadzącym żłobki niepubliczne i uzyskującym z tego tytułu zyski przyznawane są dotacje celowe, a nie podmiotowe, ma swoje podłoże aksjologiczne.

Dotacje te mają bowiem przeznaczenie nie na ogólną działalność takiego podmiotu, a jedynie na ściśle scharakteryzowane zadania, które podmioty te wykonują w oparciu o art. 10 ustawy o opiece. Dotacja celowa znajduje więc swoje uzasadnienie funkcjonalne jedynie, gdy zostanie przeznaczona na dziecko”, czyli gdy jest bezpośrednio związana z pobytem dziecka w żłobku.

Marginalnie zaznaczam, że sam „właściciel” żłobka i jego wynagrodzenie nie może być finansowane z dotacji. Z dotacji można jednak finansować wynagrodzenie dyrektora (nawet jeśli jest też właścicielem). I to jest jedyne legalne rozwiązanie poruszonej w Pani pytaniu kwestii.

Wynagrodzenia dokumentuje się w formie listy płac (może być osobna lista płac dla dyrektora), z której wynikać będzie wysokość wynagrodzenia. Ponadto powinno być również udokumentowane przekazywanie tego wynagrodzenia dyrektorowi żłobka. Wówczas potwierdzeniem tej czynności będzie dowód przelewu wynagrodzenia dyrektora na jego konto (inne niż to na które wpływa dotacja).

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Dotacja na zajęcia edukacyjne
Klub dziecięcy w małej gminie otrzymuje dotację celową na organizację zajęć sensorycznych i językowych dla dzieci w wieku do 3 lat. Dzięki dofinansowaniu można zakupić pomoce dydaktyczne oraz zatrudnić wykwalifikowanego nauczyciela prowadzącego zajęcia.

 

Dofinansowanie wyżywienia dla dzieci
Żłobek publiczny korzysta z dotacji celowej na pokrycie kosztów zdrowych i zbilansowanych posiłków dla podopiecznych. Środki pozwalają na zakup ekologicznych produktów i dostosowanie diety do indywidualnych potrzeb żywieniowych dzieci.

 

Zakup wyposażenia do klubu dziecięcego
Klub dziecięcy ubiega się o dotację na zakup mebli i zabawek edukacyjnych zgodnych z wymogami bezpieczeństwa. Dzięki dofinansowaniu placówka może wyposażyć salę w stoliki, krzesełka, maty piankowe oraz interaktywne zabawki wspierające rozwój psychomotoryczny dzieci.

Podsumowanie

Dotacje celowe na kluby dziecięce i żłobki są przeznaczone na konkretne zadania związane z opieką, wychowaniem i edukacją dzieci do lat 3. Środki te mogą być wykorzystywane m.in. na organizację zajęć edukacyjnych, wyżywienie dzieci oraz zakup niezbędnego wyposażenia. Ważne jest, aby dotacje były wydatkowane zgodnie z ich przeznaczeniem, co podlega ścisłej kontroli.

Oferujemy kompleksowe porady prawne dotyczące uzyskania i rozliczania dotacji celowych na kluby dziecięce i żłobki, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Pomagamy w przygotowaniu wniosków, umów oraz wyjaśniamy wszelkie wątpliwości związane z prawidłowym wykorzystaniem środków.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, Dz.U. 2011 nr 45 poz. 235

2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.


Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

odpowiedziprawne.pl

prawo-budowlane.info

rozwodowy.pl

prawo-cywilne.info

poradapodatkowa.pl

sluzebnosc.info